Quiet quitting: steel jij van je baas?

Quiet quitting: steel jij van je baas?

“Ik kom stipt om 8.30 op mijn werk en ga exact om 17.00 weg. Ik doe mijn taken minimaal, maar zeker niet ‘above and beyond’. Elke dag voelt voor mij als een eindeloze herhaling van zetten. Mijn werk vind ik saai en geeft me geen voldoening. Ik staar dagelijks naar hetzelfde computerscherm, elke dag mijn mailbox weer vol met dezelfde vragen. Om de haverklap kijk ik naar de klok, de minuten tikken langzaam weg. Het liefste wil ik zo snel mogelijk naar huis. Mijn werk is er alleen om de rekeningen te betalen. Ik ben volledig uitgecheckt.” 

Wat is hier aan de hand? 

Waar mijn coachee Tom (is natuurlijk niet zijn echte naam) over spreekt heet quiet quitting. In dit blog vertel ik wat dat is en wat jij kunt doen als jij je in Tom herkent. Ik geef leidinggevenden tips om mensen als Tom in beweging te zetten en aan boord te houden.

Wat is quiet quitting?

Een quiet quitter is een werknemer die ontevreden is over zijn baan, maar er bewust voor kiest om te blijven én hier zich op zijn werk niet openlijk over durft uit te spreken. Quiet quitting herken je aan medewerkers die steeds minder zichtbaar worden en geen enthousiasme laten zien. 

Tom vertelde me ook dat hij zich steeds minder inzette, geen initiatieven meer nam en zijn werk routinematig deed. Hij gaf aan mij toe dat hij de kantjes ervan af liep. Stiekem speelde hij online games en met pauzes nam hij het ook niet zo nauw meer. 

En daar vind ik wat van mensen… 

Je komt naar je werk om… te werken. Je drukken van werk is in feite stelen van de baas. Je salaris representeert de uitvoering van de taken die met jou afgesproken zijn. Je doet alsof je aan het werk bent, maar feitelijk bedonder je de boel en ontvang je loon voor uren die je niet maakte. 

Ik leg het je uit… 

Stel je werkt bij een supermarkt en je vult de schrappen niet en je maakt de vloer halfbakken schoon. Daarmee wek je irritatie op bij je collega’s en misschien zadel je ze zelfs met jouw werk op. Half werk is slecht voor de business. In het geval van deze supermarkt schrik je klanten ermee af. Op kantoor niets doen of heel weinig komt neer op hetzelfde principe. Beschamend vind ik dat! Ik maak me vast niet populair als jij zo iemand bent (je hebt vast tal van redenen waarom je vindt dat het wel geoorloofd is), maar toch vind ik dit iets om voor jezelf over na te denken. 

Overigens overdrijf ik niet als ik zeg dat je collega’s furieus van nietsnutten worden. Het was een van de coachvragen waarmee een wanhopige hard werkende professional bij me aanklopte. Ze vroeg: “Hoe laat ik dit los? Mijn manager lijkt het niet te interesseren.” Het einde van het liedje was dat mijn klant de toko heeft verlaten en in meer bevlogen team werkt. 

Terug naar Tom. 

Hij durfde zijn baan niet op te zeggen. De angst om niets beters te vinden hield hem gevangen. Hij was bang voor het onbekende, voor afwijzing. Op mijn vraag wanneer zijn desinteresse was begonnen, antwoordde hij 8 jaar geleden. Zijn anekdote illustreert de impact van een vastgelopen carrière, waarbij elke dag voelt als een herhaling van de vorige, zonder zicht op iets beters of persoonlijke groei. 

Tom wilde dat anders. Hij wist niet meer waar zijn kwaliteiten lagen, laat staan wat hij wel leuk vond. Tom is niet alleen. Maar liefst 20% van alle werkenden voelt zich opgesloten in hun baan (bron: NPO Radio1), maar voelt niet de mogelijkheid om weg te gaan. Je weet dat je niet goed zit, maar weggaan doe je ook niet. 

Dit benadrukt ook de noodzaak om quiet quitting aan te pakken. 

Voor mensen als Tom: de moed vinden om het gesprek met je werkgever aan te gaan en te kijken wat daar te halen is (had Tom niet gedurfd). Als dat je niets oplevert toch kijken waar je wel tot je recht komt. In deze overspannen arbeidsmarkt is er echt werk voor iedereen. Helaas zie ik veel te vaak dat mensen op een verkeerd gekozen plek werken. Een plek die qua werkzaamheden of organisatie niet past.

Dus, hop uit je comfortzone. Quiet quitting is niet gezond!

Ik ben benieuwd welk van deze bore-out verschijnselen je herkent: 

  1. Je verveelt je en voelt je lusteloos want je werk is saai en repetitief 
  2. Je voelt je ondergewaardeerd omdat je capaciteiten niet worden benut 
  3. Je hebt een gebrek aan motivatie 
  4. Je voelt je fysiek en mentaal uitgeput en extreem vermoeid 
  5. Je maakt meer fouten, bent slordiger en niet meer productief 
  6. Je bent cynisch en negatief: tja, 1+2+3+4 = … een slecht humeur en een kort lontje (leuk voor je collega’s en het thuisfront 😲) 
  7. Je zelfvertrouwen is onder het vriespunt gedaald: als je alleen de dingen doet die je kent verschrompelt je zelfbeeld

Welke stappen helpen je als quiet quitter naar werkgeluk?

Wil je het plezier in je werk terugvinden. Dan is het tijd om in beweging te komen. Hier zijn stappen die je, als je in de greep bent van ‘quiet quitting,’ op weg helpen naar een bevredigende carrière: 

1. Krijg klip en klaar wat je dwarszit

Puzzel je problemen uit. Is het de saaiheid? Voel je je niet gewaardeerd? Bots je met collega’s? Kom je niet voor jezelf op? Pas als je de oorzaken weet, kun je doelgericht actie ondernemen. 

2. Ga met je leidinggevende in gesprek

Tom zei: “Ik had het liefst gezien dat mijn manager het gesprek met mij was aangegaan.” Oké, ik vind ook dat je manager proactief moet vragen naar hoe jij in de wedstrijd staat (zie de tips die ik voor hem heb). Maar hé… het is net zo goed je eigen verantwoordelijkheid. Dus neem jezelf serieus hierin. Laat in plaats van je angst voor een lullige reactie van je manager of veel gedoe jouw wens om het anders te krijgen de boventoon voeren. Vertel je leidinggevende in een één-op-één-gesprek wat je dwarszit en wat je wil. Check of er iets te veranderen valt binnen je huidige werk. Zo kom je te weten of er projecten en taken zijn die beter bij je passen. 

Wil je een handleiding hoe je zo’n gesprek aangaat, klik dan hier.

3. praat met een coach

 Is het werkelijke probleem dat jij niet mans genoeg bent om assertief te zijn en voor jouw wensen op te komen? Grote kans dat jij je ‘minder’ voelt dan die ander, confrontaties uit de weg gaat omdat je ‘aardig’ gevonden wil worden en worstelt met je zelfvertrouwen. Dan is het tijd om sterker in je schoenen te gaan staan. Dus dat je nu eens eindelijk je grenzen gaat aangeven en je niet meer onderdanig opstelt. Doe jezelf niet meer tekort. Zullen we afspreken dat je het nou ook eindelijk eens een keer een serieuze kans gaat geven? Als jouw antwoord volmondig “JA” is, dan is dit hét programma wat je gaat helpen: 

Sta sterk in je schoenen op je werk 

Als die carrièreswitch de oplossing is, raad ik je aan om je externe kansen te verkennen. De huidige arbeidsmarkt is ongekend. Niet durven te bewegen omdat je bang bent dat je afgewezen wordt of in moet boeten aan je arbeidsvoorwaarden? Dat is echt onzin. Mijn loopbaancoachees vertellen me dat er elders ook groen gras is. Als je niet weet wat je echt leuk vindt of hulp wil in je loopbaanpad kijk dan of dit groepstraject iets voor je is: 

Loopbaanprogramma Je loopbaan de BAAS

Wat doe je als manager met quiet quitters?

Waar ik denk dat de schoen knelt, als je medewerkers tegen jou niet eerlijk durven te zijn, is dat zij zich niet veilig bij je voelen. Ze zeggen immers niet hoe ze écht over hun werk denken. Kortom: er is onvoldoende psychologische veiligheid. Hoe belangrijk dat is voor jouw resultaten laat onderzoek van Harvard hoogleraar Amy Edmondson zien. Wat dit voor jou en je mensen betekent, wat de gevolgen zijn en wat je eraan kunt doen, lees je in dit blog: 

Onveilige sfeer in je team? Durven jullie je niet uit te spreken? Oorzaken en tips!

Quiet quitting is een gevolg van een mismatch tussen de inhoud van het werk, de verwachtingen die jij als werkgevers hebt en de behoeftes van je werknemers. Zie wat je medewerker je te zeggen heeft als een wake-up call. Quiet quitters willen wel degelijk werken, maar hebben hun motivatie verloren. Als je begrijpt waarom je mensen zich als quiet quitter gedragen, kun je aan de juiste knoppen draaien om het tij te keren. 

Dus dit staat je te doen:

1. Ga proactief met je medewerker in gesprek

Zorg voor een sfeer waar je mensen zich vrij voelen om hun zorgen en feedback te delen. Organiseer regelmatig één-op-één-gesprekken, check-ins en feedbacksessies en ga dan ook echt luisteren. Dat is in mijn optiek jouw allerbelangrijkste taak en de sleutel naar een goed werkend team. Wees niet die manager die zich afzijdig houdt. Neem de tijd om de zorgen van je mensen te horen. Stel open vragen (vergeet hun privé niet), vat het gesprek samen en check of je begrepen hebt waar het je medewerker om draait. Zo laat je zien dat zijn mening ertoe doet. 

Wil je daarbij hulp? Maak dan een afspraak voor een gratis kennismaking. 

Ik kan jou en/of je team coachen. Door aan de voorkant in contact te zijn, stimuleer je je mensen om niet in stilte ontevreden te zijn. Je vermindert de kans op disfunctioneren en op vertrek. 

Wat je vooral niet moet doen, is blijven vasthouden aan je medewerker en gaan pleasen! 

Als je voelt dat jullie behoeftes uiteenlopen, geef dan duidelijk aan wat jouw grens is. Maak expliciet duidelijk wat je wel en niet kunt bieden. Als je medewerkers houding negatief is, spreek ‘m daarop aan. Maak de consequenties daarvan duidelijk. Bijvoorbeeld die loonsverhoging die er dan niet meer inzit of zeg dat je ‘m met de energie die hij uitstraalt niet op dat ene project wil zetten. 

2. Betrek je werknemers bij alle beslissingen die hen aangaan

Duw je mensen geen nieuwe taken door de strot die ze niet willen. Nee, geef je mensen de kans om jou van feedback en kritiek te voorzien. Hierdoor voelen je medewerkers zich meer in control en kun jij bijsturen. Ook hier komt de psychologische veiligheid weer om de hoek kijken. Je medewerker moet kunnen voelen dat hij radicaal openhartig mag zijn (in dit blog lees je wat het is en krijg je tips waarmee je je mensen of je collega met je mee krijgt en ervoor zorgt dat eerlijkheid de boventoon voert). Want als gedachten en ideeën niet worden gedeeld, wordt het werken bij jou als een toneelstukje. 

3. Investeer in je medewerker

Bied doorgroeimogelijkheden, loopbaantrajecten, opleidingen, coaching en andere mogelijkheden waarmee hij zich kan ontwikkelen. Het gebrek aan vooruitzichten kan een belangrijke oorzaak zijn van ontevredenheid. Als jij laat zien dat je in jouw mensen wil investeren hou jij ze wel aan boord. Want je geeft je werknemers de kans om hun competenties en kwaliteiten te ontwikkelen. In zo’n traject investeert je werknemer ook. Bijvoorbeeld met de tijd en energie die hij erin steekt. Zo zorgen jullie samen voor meer binding en betrokkenheid.

Samenvattend...

Quiet quitting is iets waar zowel de manager als de werknemer verantwoordelijk voor is. Door niet te luisteren, er niet over te praten en geen aandacht geven aan wat er werkelijk speelt, werk je dit fenomeen in de hand. Mijn vurige wens is dat jullie op de werkvloer zorgen voor psychologische veiligheid en echt bij elkaar betrokken zijn. 

Maak van je hart geen moordkuil.

Moeilijk.Moeilijk.Moeilijk.

Gelukkig heb je mij. Ik coach je in hoe je een nieuwe baan vindt of hoe je omgaat met lastige situaties op je werk. Je bent van harte welkom voor een gratis kennismakingsgesprek. Of kijk eens bij wat ik gratis weggeef. 

 

Download direct gratis e-book 10 tips om op je werk (slim) voor jezelf op te komen

 

Je las een blog van moi – Hanneke Zumker

Hanneke wie?
Klantervaringen

Fijne werkweek!

Hanneke Zumker coach Rotterdam

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
WhatsApp
Print