Ze noemen me het
olievrouwtje (en dat ben ik óók)

Ruzie met collega oplossen

Een conflict tussen collega’s? Je medewerkers kleineren elkaar? Als twee of meer van je mensen ruzie hebben, heeft je hele team daar last van. Ruzies zijn ingrijpend voor de collega’s die erbij betrokken zijn. Wellicht hebben je medewerkers zich al ziek gemeld. Of zijn de conflicten al een tijdje ‘het gesprek van de dag’. 

In teams komt een ruzie met collega vaak door persoonlijke verschillen die zijn ontstaan. Bij conflicten gaat het vaak over de inhoud. Doordat het gesprek over de irritaties vermeden wordt, is het prettig en effectief samenwerken totaal op de achtergrond geraakt.

Als een ruzie met collega’s niet wordt opgelost, hou je het gedoe in stand en loop je risico op juridische procedures. Arbeidsconflicten kosten werkgevers veel geld en productiviteit. Daarom is investeren in de samenwerking door te starten met mediation en hiermee elkaars sterke punten te hervinden, je meest slimme zet.

 Met een scherp oog en een warm hart krijg ik gebrouilleerde collega’s weer bij elkaar. Een beetje smeerolie hier, een duwtje daar of juist door dat schouderklopje. Ik praat niemand naar de mond en luister aandachtig. Zoals een manager ooit zei: “Als je op zoek bent naar een coach die slechts empathisch meeknikt, zoek dan gerust verder. Als je de confrontatie wil aangaan en persoonlijke ontwikkeling nastreeft, is Hanneke de juiste persoon.” 

Mijn aanpak is een combinatie van mediation en coaching. We duiken in op het taalgebruik van jou en je collega’s, jouw rol in het team en de manier hoe je op werkconflicten en stress reageert.

Ik smeer vastgelopen samenwerkingen, waarna de boel weer lekker draait. Goed voor de werksfeer en goed voor wat mensen presteren. Met frustraties wordt er geen werk verzet tenslotte. 

Zakelijke mediation helpt om snel duidelijk te krijgen bij een ruzie met een collega. Door met elkaar het gesprek aan te gaan herontdek je wat er wél leuk aan elkaar is. 

Of je nu de leidinggevende van dit team bent of de collega die middenin het conflict zit, weet dat ruzies vrijwel altijd oplosbaar zijn. En ja, je mag je gal spugen. Dat helpt om je blik daarna weer naar voren te richten. 

Wat levert zakelijke mediation op?

Je krijgt snel duidelijkheid en je weet waar je aan toe bent. Als je een rechterlijke procedure start duurt dat veel langer en is kostbaar.

Een traject bij mij is vaak een snelle en duurzame weg naar een oplossing.

Je start meteen en hoeft niet te wachten totdat je zaak voorkomt. Je bent hierdoor sneller van je gedoe af. Vaak ben je de verharding voor waardoor extreme en ingrijpende stappen niet nodig zijn.

Het gesprek komt weer op gang.

Er komt weer ruimte om je eigen denken, voelen en handelen en dat van de ander opnieuw te bekijken. Je ziet welke veranderingen er wél mogelijk zijn.  

Je komt tot elkaar in plaats van dat je tegen elkaar blijft vechten. En als je  helaas – toch uit uit elkaar gaat, maak je daarover afspraken die wél goed voelen.

Arbeidsmediation is informeel en oplossingsgericht. Je bepaalt samen met de andere partij wat de uitkomst moet zijn. Hierdoor kun je zelf veel invloed uitoefenen. 

Overigens: als no-nonsense mediator met een bedrijfskundige achtergrond garandeer ik je dat we met beide benen op de grond blijven.

Hoe werkt zakelijke mediation?

Als coach & mediator zorg ik ervoor dat jullie weer naar elkaar gaan luisteren en dat jullie kunnen zeggen wat belangrijk voor je is. 

Ik oordeel niet, niet over jullie en ook niet over de oplossing die jullie kiezen. Ik moedig jullie aan dit ook te doen. Verrassend is het zeker.

Ik help jullie zodat de communicatie weer op gang komt en jullie weer met elkaar gaan praten. Zodat jullie weer oog krijgen voor elkaars belangen

En vanuit daar weloverwogen kunnen beslissen over hoe jullie de toekomst in willen gaan. 

Hierover maken jullie afspraken. Over hoe jullie samen verder willen gaan of over hoe jullie uit elkaar gaan.

Dat zorgt voor nieuwe inzichten. Acceptatie in plaats van woede of wrok.

“Ik wil geen ruzie, ruzie. Trek nu geen conclusie. Het is allemaal illusie. Ik leg mijn gevoelens op de weg-eg. Hoop dat jij ze op tijd ziet en niet crasht.” – Philly Moré

een afbeelding die meerdere emoties illustreert

Er samen uitkomen? Dat is voor alle collega's beter!

Een verstoorde relatie tussen twee (of meer) collega's grijpt diep in. Denk aan piekeren, slecht slapen, hoofdpijn, burn-out, ontslag en reputatieschade. Dat wil je toch voorkomen?

Zakelijke mediation werkt

Een arbeidsconflict gaat gepaard met schade, tijdverlies en kosten. Daar wil je snel vanaf. 

Mediation is een eenvoudige, zeer snelle en goedkope manier om een conflict op het werk aan te pakken.

“Ik had al maanden ruzie met mijn collega. Zij kwam binnen en zei “Hoi” waarna ze de hele dag met haar koptelefoon achter haar pc zat. We spraken niet meer met elkaar. Ik kan het bijna niet geloven, maar we maken samen weer grapjes.

ANONIEM

Life coach rotterdam, executive coaching, persoonlijke coaching, management coaching

Door met mij als mediator erbij met elkaar in gesprek te gaan, lukt het je wél om het conflict in je team op te lossen!

Drie collega's zitten samen in een kantooromgeving en bespreken een situatie, het lijkt erop dat het gaat over een ruzie met collega's oplossen.

Hoe een ruzie met een collega is opgelost

Boudewijn werkt al 17 jaar met veel plezier bij bedrijf Y. Na een reorganisatie stond hij voor de keuze: vertrekken met een gunstige regeling of een andere functie aannemen binnen het bedrijf. Hij koos voor de nieuwe baan, maar deze overgang ging niet zonder slag of stoot. Boudewijn voelde zich niet alleen door zijn collega gekleineerd, maar ook door zijn manager.

In zijn nieuwe functie moest alles sneller dan hij gewend was. Oude collega’s waren vertrokken en nieuwe waren erbij gekomen. Het was moeilijk om aansluiting te vinden bij het nieuwe team. De aanpassingsproblemen veroorzaakten spanningen tussen Boudewijn en een directe collega, Jeroen, met wie hij nauw moest samenwerken. 

Het werkconflict ontstond omdat Jeroen vond dat Boudewijn zich niet snel genoeg aan de nieuwe werkwijze aanpaste. Dat resulteerde in heftige discussies en onbegrip. Het kwam tot een dieptepunt tijdens een beoordelingsgesprek waarin Boudewijns manager aangaf dat zijn werktempo te laag was en hij vaak fouten maakte. Dat werd Boudewijns echt onder de neus gewreven. 

Deze feedback, in combinatie met de constante confrontaties met Jeroen, veroorzaakte veel stress bij Boudewijn. Hij kampte met hyperventilatie en hoofdpijn. Hij meldde zich ziek en bezocht de bedrijfsarts. Zij gaf aan dat de klachten werkgerelateerd waren. Het was de bedrijfsarts die voorstelde om een mediator te zoeken die gespecialiseerd was in het oplossen van conflicten op de werkvloer. 

Het oplossen van een ruzie tussen collega’s, zoals in het geval van Boudewijn en Jeroen, begint vaak met open communicatie. Boudewijn sprak over de uitdagingen van de reorganisatie en zijn moeite die hij had om zich aan te passen. Jeroen gaf toe dat hij zich onder druk gezet voelde om snel te presteren en mogelijk onredelijk had gereageerd. 

Als mediator hielp ik beiden mannen inzien dat hun conflicten voortkwamen uit miscommunicatie en de druk die werd gevoeld door de nieuwe bedrijfscultuur. Na enkele sessies vonden Boudewijn en Jeroen een nieuwe basis voor hun samenwerking, inclusief duidelijke taakverdelingen en regelmatige check-ins om misverstanden in de toekomst te voorkomen. 

Hierdoor verbeterde de relatie en voelde Boudewijn zich opnieuw gewaardeerd en gesteund, niet alleen door Jeroen maar ook door andere collega’s en de leidinggevenden. Deze positieve verandering leidde tot een beslissing om bij het bedrijf te blijven.  

Het oplossen van de ruzie tussen deze twee collega’s was niet alleen goed voor Boudewijn en Jeroen, maar het verstevigde ook de dynamiek in het hele team.  

Een ruzie met collega's moet je niet laten sudderen.

Life coach rotterdam, executive coaching, persoonlijke coaching, management coaching

Niet gevonden wat je zoekt?

Misschien is dit wel wat voor jouw: