Tips als je een falende manager hebt

Falende manager

Een falende manager: herken jij als medewerker je leidinggevende in deze uitleg? Als je antwoord ja is, dan weet je hoe uitdagend dat is. Lees hoe zo’n manager zich gedraagt en ontvang praktische tips over hoe je hiermee kunt omgaan. Wat jij wil is leren te navigeren in een werkomgeving met een falende managers.

Ben je een manager of bestuurder? Niet wegklikken! In dit blog geef ik ook positieve tips om van een falende leidinggevende een rolmodel te worden.

Even radicaal openhartig. 

Welk cijfer geef jij je manager? Eerlijk? Gemiddeld in Nederland is dat een magere voldoende. De reden? Falend leiderschap: door zijn handelen werkt hij grensoverschrijdend gedrag in de hand.

De 6 soorten falend leiderschap

  1. Leidinggevenden gedogen wangedrag en negeren de wanhoopskreten van hun mensen;
  2. Leidinggevenden plaatsen zich boven hun mensen en gedragen zich egocentrisch;
  3. Leidinggevenden luisteren niet naar hun mensen;
  4. Leidinggevende maken fouten, zijn daarop niet aanspreekbaar en hebben niet het vermogen om naar zichzelf te kijken waardoor hun mensen dat ook niet doen;
  5. Leidinggevenden gedragen zich niet conform de normen en waarden van hun organisatie;
  6. Leidinggevenden misbruiken hun positie en intimideren hun mensen.
Hoe hoort het te zijn?

Uit onderzoek blijkt dat in succesvolle en gezonde organisaties niet de manager het centrale punt is, maar de organisatie als geheel. Alle medewerkers in die organisatie tellen mee en komen daardoor in actie. Als je leidinggevende een fijne collega is en jou ziet als gelijkwaardig, dan voel je als vanzelf meer flow. 

Zo iemand waarbij je terecht kunt als je ergens mee zit. Die jou aandacht geeft en je met respect de richting wijst (en je het vervolgens het zelf verder laat uitwerken en er niet controlerend bovenop blijft zitten)

Deze houding is wat hem of haar geliefd maakt en zorgt voor verbondenheid.

Mijn oplossingen voor een falende manager? (wat jij er als medewerker mee kunt, vertel ik verderop 😉)

1. Ga op onderzoek uit naar hoe je je medewerkers vertrouwen geeft.

En bedenk wanneer jij zelf vertrouwen voelt en kijk wat dit betekent voor wat je te geven hebt. Als jouw mensen het niet ‘voelen’ en ‘ervaren’ dan schiet je tekort. Als je dit in de vingers krijgt, krijg je datzelfde vertrouwen ook terug van je mensen. Ja, dus eerst geven (én uitstralen) en dan pas krijgen. 

Idealiter moet dit jouw 2e natuur worden! 

En ja, dit ‘vertrouwen’ zorgt ervoor dat de feedback die je als manager in 360° evaluaties krijgt ook ‘echt’ en ‘eerlijk’ is. Alleen dan heb je er wat aan! 

En daar komt ie weer… 

Je mensen moeten zich veilig genoeg voelen om het risico te nemen jou eerlijk te zeggen wat ze echt vinden. Dus laat dan als leidinggevende je ego niet de overhand nemen.

2. Help je team om te shinen, dan doen jullie dat samen ook!

Dus leidinggevende, manager of bestuurder: kijk eens echt goed naar wat jouw mensen in huis hebben. Kijk verder dan wat je van hen denkt te weten en geef hun meer verantwoordelijkheid. 

Je zult zien dat wanneer jij je mensen de kans geeft hun talenten te laten zien (en ontdekken), zij opbloeien en daarmee jouw organisatie ook.

3. Vergeet niet om oprechte schouderklopjes uit te delen!

Jouw score moet toch minimaal naar een 8 gaan? Als je hier echt stappen in wil zetten? Bel of mail me dan gerust eens vrijblijvend. Ik help je in hoe je dit gedegen aanpakt. Moet je er wel tegen kunnen dat ik radicaal openhartig ben en geen blad voor de mond neem 😉.

Wat doe je als je een falende manager hebt?

Waarschijnlijk voel jij je gedemotiveerd en ervaar je als medewerker onvoldoende verbondenheid met je manager, wat ten koste gaat van je motivatie. Een gevoel van betrokkenheid en verbondenheid is essentieel voor het ervaren van voldoening en enthousiasme in je dagelijkse taken.

De enige weg...

Is dat je assertief op een respectvolle manier voor jezelf opkomt en je niet laat ringeloren. Ook aan een falende leidinggevende moet je vertellen wat jouw behoeftes zijn en waar jouw grenzen liggen. Doe je dit niet dan gaat dit ten koste van je zelfvertrouwen en je zelfrespect. Je laat toch niet toe dat anderen over je heen lopen of je behandelen op een manier die in strijd is met je waardigheid als mens en professional? 

Wat jou en je manager verder helpt, is eerlijke en constructieve feedback. Als jij vindt dat het leiderschap van jouw manager te wensen overlaat, vertel hem dan waar hij steken laat vallen en geef suggesties voor wat hij dan wel kan doen. Vergeet niet dat je niet alleen jezelf hiermee helpt, maar ook je collega’s en de organisatie als geheel! 

Dus… 

Neem verantwoordelijkheid voor jouw gevoelens en voor hoe de communicatie tussen jou en je manager verloopt. Wees vastbesloten om wat er speelt positief aan te pakken. 

Even nog over assertiviteit: dit heeft niets te maken met agressief of confronterend zijn. Nee, je vertelt zelfverzekerd en respectvol wat er in je omgaat en je houdt rekening met de belangen en gevoelens van je leidinggevende. Hiermee draag jij bij aan een open en eerlijke communicatiecultuur in jouw organisatie. 

Oké daar gaan we…

Zo breng je je boodschap
  1. Gebruik ik-boodschappen om je standpunt te verduidelijken en vermijd vage of indirecte taal. Wees duidelijk over je grenzen en laat je manager weten wat jij acceptabel vindt en wat juist niet. 
  2. Wees bereid om nee te zeggen als iets ingaat tegen je waarden of behoeftes. 
  3. Vergeet niet om naar de standpunten van je manager te luisteren en toon empathie, maar laat je niet overweldigen door zijn mening of eisen.
  4. Hou vast aan jouw behoeftes. 
  5. Straal zelfvertrouwen uit en wees je bewust van jouw lichaamstaal. Sta rechtop met je schouders naar achteren, je hoofd omhoog en maak oogcontact.

Wil je meer weten over hoe je op je werk voor jezelf opkomt? Zonder ruzie en conflicten? Dan je met gemak tegen collega’s kunt zeggen wat je écht ergens van vindt? En je moeiteloos je grenzen kunt aangeven en voor jezelf kunt opkomen? 

Met behulp van deze gratis checklist bereid je lastige gesprekken razendsnel voor, waardoor je gemakkelijk kunt communiceren en zonder conflict kunt bouwen aan een prettige samenwerking.

Brengt dit je allemaal niets?

Luistert je manager niet en blijft hij volharden in zijn nare gedrag? Kaart zijn wangedrag dan aan bij zijn manager of bij HR. Het is ook slim om eerst even bij jullie vertrouwenspersoon langs te gaan voor advies. Als je wil gaat hij mee naar je gesprek.

Heb jij een falende manager?

Dat is een dealbreaker voor je zelfvertrouwen en zelfrespect. Ik weet dat als geen ander. Ik zie mezelf als het eendje uit het sprookje van Hans Christian Andersen. Je weet wel, dat lelijke eendje, dat zich spartelend drijvend houdt in een vijandige omgeving, maar na verloop van tijd tegen alle verwachtingen in ontdekt een elegante zwaan te zijn. 

Dit is ook voor jou weggelegd.

Wat zeg je ervan om voor eens en altijd af te rekenen met je onzekerheid?

Wil je op je werk sterker in je schoenen komen te staan? Wat dacht ervan om af te spreken dat je dit nou ook eindelijk eens een keer een serieuze kans gaat geven? 

Meld je dan aan voor:
Het groepsprogramma zelfvertrouwen & assertiviteit.
We starten op maandag 29 april.

Voor jezelf op leren komen, is een mega booster voor je zelfvertrouwen. 

Ik daag je uit op zoek te gaan naar de sterke en mooie zwaan in jezelf. Ook jij kunt met gemak en vol zelfvertrouwen plezier ervaren op de werkvloer!

Is er giftig gedoe op je werkplek?

Hierin vertel ik hoe ik mezelf staande hield in een giftige werkcultuur en het lukte om sterker (en dus weerbaarder) te worden. In dit boek lees je wat de impact van een onveilige werkvloer op je is en hoe het voelt als omstanders je verstoten nadat je vertrokken bent. 

Een verkettering die doet denken aan sektes, maar gaat over de moderne organisatie die kantoor heet. 

Ik wissel beschrijvingen van misdragingen af met komische anekdotes. Ervaringen die onder je huid kruipen. Al lezende voelt het alsof je dit zélf ondergaat. 

Ik verrijk mijn ‘kantoorthriller’ met wetenschappelijke inzichten en praktische tips. 

  • Slachtoffers wil ik ervoor behoeden dat zij hetzelfde meemaken.
  • Managers vertel ik hoe hoe zij grip kunnen krijgen op ongewenst gedrag en wat de desastreuze gevolgen zijn als zij wegkijken.
  • En omstanders activeer ik om in te grijpen.

Is dit boek iets voor jou? 

 

Je las een blog van moi – Hanneke Zumker (leiderschapscoach)

Hanneke wie?
Klantervaringen

Fijne werkweek!

Hanneke Zumker coach Rotterdam

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
WhatsApp
Print