Hoe ga je om met lastige collega's?

Pestkoppen, brulapen, betweters en bokito’s. Die kantoortuin lijkt een jungle waar het soms lastig overleven is. Maar liefst 31% van de mannen en 35% van de vrouwen op zoek gaat naar een andere baan vanwege een collega.

Lastige collega’s zijn prachtig oefenmateriaal om te leren hoe je je grenzen wél kunt aangeven en voor jezelf opkomt. Van kalm luisteren en op mijn allervriendelijkst zeggen ‘dankjewel dat je me hier attent op maakt’ om daarna rustig weg te lopen, tot daadwerkelijk het gesprek aangaan. 

De vijf collega’s uit de masterclass: 

1. Zacharias Zeikerd 

Hij houdt ervan om werkelijk alles tot in het fijnste detail te bekritiseren. Hij weet altijd iets dat beter kan. Dit is op zich ook positief, maar ook herkenbaar als irritant. Wat je ook doet, het is nooit goed of goed genoeg. Realiseer je dat je zonder de feedback van Zacharias misschien niet beter wordt in wat je doet. Nodig de klager uit een stapje verder te denken dan alleen DIT NIET GOED, DAT NIET GOED. 

Stimuleer hem om met oplossingen te komen of iets positiefs te benoemen. Vragen die je kunt stellen zijn: 

  • Wat is er wel goed? 
  • Waarover ben je wel tevreden? 
  • Welk positief punt kunt je noemen? 

2. Berend Bokito 

Iemand die zich nors en onvriendelijk, laag-bij-de-gronds, soms agressief gedraagt en daarmee anderen angst aanjaagt. Collega’s durven er vervolgens niets van te zeggen, bang dat zij als volgende aan de beurt zijn. 

Eerlijk is eerlijk. Omgaan met Berend is niet makkelijk en bijzonder stressvol. Feedback hoort hij vaak niet, als je zijn gedrag accepteert heb je geen leven. Het gevecht aangaan… dan moet je wel goed beslagen ten ijs komen. Ga het gesprek aan met Berend. Neem een zelfverzekerde houding aan. Sta rechtop, armen langs je zij en neus omhoog. Laat je niet door de dreiging intimideren. 

Zeg waar het op staat en laat merken dat je geen vijand bent maar wil meewerken aan een oplossing. Onthoud: dit primaatgedrag is erop gericht het gevecht aan te gaan. Maar jíj komt in vrede. Hoe respectvoller je bent en hoe objectiever je kijkt, hoe moeilijker je het hem maakt. Hier vind je een gratis handleiding voor zo’n gesprek.

3. De Teek 

“Jij bent de enige die me kan helpen.” Je collega komt bij je en zegt dat hij je speciaal heeft uitgekozen omdat hij je zo goed vindt in wat je doet. Hij vraag het jou omdat hij in jou het meeste vertrouwen heeft. Het streelt je gevoel van eigenwaarde, maar het hoort niet bij je takenpakket… 

Behulpzaam gedrag is de enige reden dat de Teek kan overleven. Kijk eens in de spiegel en herken je hier iets van? Je staat vaak voor de ander klaar. Je bent vriendelijk en betrokken. Je biedt steun aan de ander. Je bent in staat mee te bewegen. Het liefste wil je niemand teleurstellen. 

Eigenlijk is jouw gedrag de enige reden dat Theo kan overleven. Hij nestelt zich alleen in de huid van zeer behulpzame mensen die moeilijk nee zeggen. Dit kan zelfs zo ver escaleren, dat je collega’s een nee van jouw veel te aardige ik niet serieus nemen. En voor je het weet zit je met een heus nest van Theo’s om je heen. 

Wél nee zeggen is de oplossing. 

Gun jezelf denktijd en beantwoord iedere hulpvraag met: “Ik kom er zo op terug.” Dat geeft je de gelegenheid om te bepalen wat voor JOU het beste antwoord is. Kom je tot de conclusie dat hulp bieden jou iets kost? Wees stellig en zeg nee. 

4. Zwelgje 

In tranen staat Zwelgje bij je aan het bureau. Hij is in zak en as. “Alles deed ik voor X. Het is zó oneerlijk.” Of het nu om zijn manager gaat of een collega: hij wil het erover hebben. In zijn (werk)leven ervaart hij obstakel na obstakel. En die ellende moet met iedereen besproken worden. 

Bagatelliseren met opbeurende woorden als “Kop op, het komt wel goed” werken averechts. Daardoor voelt Zwelgje zich juist niet gehoord of erkend en zal hij alleen nog maar meer aandacht vragen, zodat je ziet hoe erg het is. Zorg ervoor dat je jouw grenzen bewaakt en geef het aan als ze overschreden worden. 

Vertel hoeveel tijd je beschikbaar hebt en wees duidelijk over wat je wel en niet kunt doen. Doe dat bijvoorbeeld zo: 

“Wat naar voor je. Sorry X. Ik heb hier nu geen tijd voor. Het is razend druk en ik heb een deadline en moet door. Ik hoop dat je eruit komt.” Laat uit je lichaamstaal blijken dat dit even niet het juiste moment is door je armen over elkaar te slaan en het oogcontact te verbreken. 

5. Simon Serpent 

“Pssst… Heb je het al gehoord?” Als de koffieautomaat op jouw kantoor oren had, zouden die klapperen van alles wat er zoal wordt verteld. Hoe vaak maak je niet mee dat iemand even zijn hart wil luchten over die ene collega die nooit iets doet. Of die ene nieuwe die fout op fout stapelt. Of over je baas die er een zootje van maakt, de vorige was zoveel beter. 

Door met elkaar te roddelen geef je aan dat je elkaar vertrouwt, versterk je jullie band en ontvang je ook nog nuttige informatie, zoals hoe je je in een bepaalde groep behoort te gedragen. 

Maar als Simon Serpent het doet, is het schadelijk… 

Wil jij je veilig voelen op het werk en jezelf kunnen zijn? Ga dan het gesprek over het geroddel aan. Ga door je eigen angst heen en durf je kwetsbaar op te stellen. Gedrag bespreekbaar maken, het vraagt veel moed. Dat is eng, maar door het toch te doen, gaat het steeds beter en voel jij je beter op je werk. 

Vind je zo’n gesprek lastig? 

Gebruik dan deze gratis handleiding. Daarmee krijg een gesprek waar je zonder kleerscheuren uit komt. Blijf zelf ook weg van geroddel en laat je niet verleiden mee te gaan in negatieve verhalen over collega’s en leidinggevenden. Het levert jou en de organisatie helemaal niets op. Wees liever oprecht geïnteresseerd in je collega’s. 

Laat je horen op het moment dat je er getuige van bent. Vraag je collega openlijk om dit soort gesprekken met de persoon zelf te voeren. 

“Ik hoor dat er discussie is over X? Daar voel ik me niet goed bij.” 

“Het voelt niet goed om zo over hem te praten. Kun je dit met X zelf bespreken?

Laat je me weten wat je met de tips hebt gedaan. Ik ben heel benieuwd!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on print
Print