3 tips hoe jij je niet aan je collega ergert

Hoe je je niet ergert aan collega

Je collega doet dingen die jij niet fijn vindt. Sterker nog dat is een understatement. Jij ergert je kapot aan wat hij doet. Maar iets erover zeggen? Dat doe je niet. Of durf je niet.

In dit blog krijg je tips hoe je met het lastige gedrag van je collega omgaat en hoe jij zelf rustig blijft.  

Een klant riep bij mij schaamte op...

Niet ver onder het oppervlak huist een opstandige activist in mij. Die komt tot leven als ik iets oneerlijk vind. De strijder in mij gaat ten aanval, verkondigt haar mening en is overtuigd van haar eigen gelijk.

Soms moeten anderen het ontgelden. 

We hebben een volkstuin. Mijn man verbouwt groenten. Ik kom er voor mijn rust. Lees een boek of werk nog een beetje. Ons tuincomplex kampt met achterstallig onderhoud. Als er iets is dat ik verafschuw is het tuinieren en klussen. Toch kon ik niet anders dan meedoen met de tuinders die opstonden om ons terrein op te knappen. 

Niet omdat ik er zin in heb. 
Niet omdat ik het leuk vind.
Nee, door mijn overtuiging.
 

Dat de volkstuin van ons allemaal is, dat je er samen verantwoordelijk voor bent en het oneerlijk is als je je drukt. Dus steek ik mijn handen uit de mouwen. Ik hoopte dat anderen ook mee gingen doen. Helaas blijft ons klusteam – ook na herhaalde oproepen – beperkt tot een klein groepje. 

Zaterdags rijden de andere tuinders ons zwaaiend voorbij om vervolgens naar hun eigen tuin te gaan. Meehelpen? Dat doen ze niet. Daar vond ik wat van. Dat meerdere tuinders hun grofvuil bij onze stapel tuinafval gooiden en zelfs niet kwamen opdagen voor hun reguliere tuinbeurt werkte voor mij als een rode lap op een stier. 

Ik voelde de frustratie opkomen. Dat lijfelijke gevoel van geladenheid – de adrenaline – en dat je vindt dat je ergens wat aan moet doen. Voor ik het wist, had de activist in mij een fel en narrig berichtje op de gezamenlijke Facebookpagina gezet. 

Wat ik al vaker zeg: 

… als coach ben ik net als anderen en is niets menselijks mij vreemd… 

Was het toeval dat nóg geen paar dagen een coachvraag ging over iets waar ik zelf op scheef was gegaan. 

Anderen kunnen een spiegel voor je zijn 😉 

Mijn klant ergert hij zich aan het gedrag van zijn collega’s. Bijvoorbeeld dat zij hun kopjes en bordjes op het aanrecht zetten en keer op keer de afwasmachine niet aanzetten. Of dat de lade van de printer steeds leeg is. Je hebt het vast ook ooit wel een keer meegemaakt. Dit blog gaat niet over hoe je het gedrag van je collega’s verandert. Ook niet over hoe jij je grenzen bewaakt. Nee. Maar hoe jij daarop reageert en minder last hebt van wat anderen doen. Mijn klant betrapte zichzelf op cynische opmerkingen. 

Later had hij spijt. 

Zo kwam hij na zijn vakantie op kantoor om te ontdekken dat de spullen die afgevoerd moesten worden nog steeds onaangeroerd op dezelfde plaats naast de lift stonden. Dit zei hij met een hoon in zijn stem: 

“Als jullie de oude kantoorartikelen nog willen voor thuis moeten jullie ze uit de container vissen. Ik heb ze net maar weggegooid.” 

Waarop zijn collega’s hem slechts eventjes meewarig aankeken om zonder één woord met hun werk verder te gaan. Zo’n reactie kan het gevolg zijn als je jouw frustraties niet opbouwend brengt. Mijn klant was zijn werkdag begonnen met een stemming die ver onder het vriespunt lag.

 

Voel je ‘m al aankomen?

Als coach ben ik net als jij. ‘t Is zo simpel. Echt: we lijken allemaal veel meer op elkaar dan dat we van elkaar verschillen. 

Dusss

Vertelde ik wat mij zelf was overkomen en hoe ik had gereageerd. 

Maakt dat mij incompetent? Tuurlijk niet 😉

Zie mij als die longarts die zelf ook weleens een sigaretje opsteekt. Maar waarbij jij in goede handen bent. Hij weet precies hoe jouw probleem te fixen is. Voor jou 3 tips hoe je met dit soort ergernissen omgaat.

Tip 1: Oordeel niet

Over iets of iemand oordelen, gaat vaak onbewust en automatisch. Dat is jammer, want in de meeste gevallen is het oordeel dat jij velt negatief. Hiermee mis je andere invalshoeken. Misschien is die collega zich niet bewust van zijn gedrag. Laat staan welke impact dat op jou heeft. 

Jij bent degene die je collega een stempel opdrukt. Anderen zijn zoals ze zijn ongeacht wat jij ervan denkt. 

Negatief oordelen = jezelf infecteren met negatieve gevoelens en gedachten. 

Als je minder oordeelt, voel je minder stress en onrust. 

Hoe je dat doet? 

Je oordeel uitstellen krijg je alleen onder de knie door regelmatig te oefenen. Het begint met het opmerken wanneer je oordeelt. Zo word jij je ervan bewust hoe vaak je oordeelt. Ontdek eens wat alleen dat al met je doet. Kies dan of je erin volhardt of ermee stopt. Ik neem aan dat je voor dat laatste kiest. 

Trap vervolgens bij jezelf op de rem. Zeg tegen jezelf: de persoon verandert er niet door en de situatie wordt er ook niet anders van. Ik hoef niet te oordelen over X, ik ken zijn verhaal en situatie niet.

Tip 2: Voer een slim gesprek

Als je me een beetje kent, dan weet je dat ik de beste manier om (werk)relaties te verbeteren vind om het gesprek erover aan te gaan. Stel jezelf hierover twee vragen: 

  1. Ben ik geraakt? 
  2. Vind ik het belangrijk? 

Is het antwoord twee keer ja? Dan is het waardevol er een feedbackgesprek aan te besteden. 

Praten dus. Zie je op tegen zo’n gesprek?

Nee. Het. Is. Niet. Makkelijk.

Maar onmogelijk?

Als je mijn checklist gebruikt, krijg je een gesprek zonder dat je er brokken mee maakt. Ik zou ‘m downloaden.

Wat zeker weten helpt?
Ga nooit zomaar in gesprek!

Kondig aan dat je een gesprek wil en overval de ander niet. Bedenk wat je wil bespreken. Zet dit op papier en oefen je gesprek met iemand die je vertrouwt. Zo ben je voorbereid en weet je wat je wil zeggen. Dat is je 1ste stap. 

Vertel wat je te zeggen hebt met respect voor de ander. Hou je emoties enigszins onder controle, toon empathie en heb geen dubbelde agenda. 

Plan je gesprek voor je lunchpauze of aan het einde van de dag. Zo geef jij jezelf lucht om nadien bij te komen.

Tip 3: Reflecteer op jezelf
Het draait altijd om jou. Vervelend hè?

Je reageert vaak vanuit een eerste impuls op iets. Dat betekent dat je niet eerst nadenkt voor je iets doet, maar handelt op basis van je emoties of je standpunten. Kijk eens wat je daarvan kunt leren.

Deze vragen helpen je: 

  • Wat gebeurde er? (Wat deed, dacht en voelde ik?)
  • Wat is voor mij belangrijk in deze situatie? 
  • Welke alternatieven zie ik? 
  • Welke voor- en nadelen hebben die? 
  • Wat wil ik (uit)proberen? 
  • Wat neem ik me nu voor om te doen? 
 
 
Hoe het met mij en de volkstuin afliep?

Ik dacht na over mijn klusdagen. Als ik goed voor mezelf zorg en leuke dingen doe erger ik me veel minder aan anderen. Ik gaf mezelf afgelopen zaterdag vrij van de vrijwillige dienst en ging met mijn dochter winkelen. Ik realiseerde me dat ik anderen niet kan veranderen. Maar wel invloed heb op wie ik wil zijn. Iemand die op een rustige en weldoordachte manier op het gedrag van anderen reageert. En niet op alle slakken zout legt. Ik besloot geen activistische berichtjes meer op Facebook te zetten. 

Een betere wereld begint bij jezelf. Vind je de tips interessant, maar denk als het gaat om je collega’s:

moeilijk.moeilijk.moeilijk.

Gelukkig heb je mij. Ik coach je in hoe je omgaat met lastige situaties op je werk. En met al die emoties die om de hoek komen kijken. Moet jij eens opletten wat er dan gebeurt! Je kunt me bellen op 06 33868922 of kijk anders eens bij mijn een-op-een-traject van personal coaching. Je bent van harte welkom voor een gratis kennismakingsgesprek.

Wil je je door mij laten inspireren met (werk)GELUK? Stuur me een uitnodiging voor LinkedIn en voel je welkom in mijn netwerk. Ik ontmoet je graag. 

Heb je gedoe op je werk? Of werkvloerfrustraties? Maak ze dan soepel bespreekbaar met de checklist uit mijn e-boek.

Download direct gratis e-book 10 tips om op je werk (slim) voor jezelf op te komen

 

Je las een blog van moi – Hanneke Zumker

Hanneke wie?
Klantervaringen

Fijne werkweek!

Hanneke Zumker coach Rotterdam

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on print
Print