Eigen Kracht Coaching Rotterdam

Zelfvertrouwen: bereik het in 10 stappen

Dat zal mij nooit lukken… Ze vinden me niet aardig… Er is iets mis met mij… Ik ben dom. Allemaal gedachten die ik vroeger vaak had. Ik was heel bang om fouten te maken en keek tegen anderen op. Je raadt het al … ik had een laag zelfbeeld. Wat ik vroeger vooral deed, was me aanpassen aan wat ik dacht dat anderen van mij wilden. Mijn negatieve overtuigingen hielden me in hun greep. Elke keer als iets mislukte, dacht ik: zie je wel, ik ben niet goed genoeg.

Grenzeloos

Ik voelde me als mens minder waard dan mijn vrienden en collega’s. Het keerpunt in mijn leven was de geboorte van mijn oudste zoon, Douwe, 16 jaar geleden. Ik wist dat je als ouder jezelf als het ware aan je kinderen doorgeeft. Ik dacht letterlijk: dit wil ik niet voor hen. Het was het startschot om mezelf op een ander spoor te krijgen. Een lange weg met veel hobbels kan ik je vertellen. Ik ben dankbaar voor wat het mij bracht.

Ik ben mijn eigen beste vriend

Allereerst maakte ik de keuze om mezelf op de eerste plaats te zetten en werd ik mijn eigen beste vriend. Hierdoor kan ik nu vanuit mijn hele hart zeggen dat ik vertrouwen heb ik mijn eigen kunnen. Ik heb ontdekt dat ik een warm en grappig mens ben. Wat mijn leven leuk maakt, is dat ik nu vooral dingen doe die ik belangrijk vind. Ik kraak mezelf niet meer af en kijk met milde ogen naar de fouten die ik wel maak. Het heeft mij concreet gebracht dat ik de stap heb durven maken om mijn vaste dienstverband vaarwel te zeggen en als coach voor mezelf te beginnen.

10 tips voor meer zelfvertrouwen

Als jij een laag zelfbeeld hebt, dan komt dat door de manier waarop je over jezelf denkt. Te kritisch en te streng. Wil jij beter over jezelf gaan denken? Doe dan je voordeel met de onderstaande 10 tips om je zelfvertrouwen te boosten.

  1. Maak een lijstje van je 10 beste eigenschappen. Zorg dat je deze altijd bij je hebt en spreek met jezelf af ze elke dag twee keer te lezen
  2. Geef jezelf het stempel ‘Ik ben als mens 100% OK’. Spreek dit elke dag meerdere keren hardop naar jezelf uit. Als je merkt dat je aan jezelf twijfelt, neem dan het 100% OK stempel in  gedachten. Zeg tegen jezelf: “Aan mezelf twijfelen, brengt me niets positiefs en helpt mij niet. Ik ben als mens 100% OK zoals ik ben.”
  3. Richt je op wat je wel lukt in plaats van wat je niet voor elkaar kreeg. Koop een prachtig boekje bij de boekhandel en schrijf hierin elke dag drie dingen die door jouw toedoen zijn gelukt.
  4. Wees minder streng voor jezelf en leg de lat niet torenhoog. Stel realistische doelen.
  5. Zeg letterlijk ‘STOP’ tegen jezelf als je merkt dat je je met anderen vergelijkt. Besluit om aan iets anders te denken dat niets met de situatie te maken heeft. Vervang je negatieve gedachte door een helpende gedachte.
  6. Zet je lichaamstaal bewust in. Afhangende schouders, het vermijden van oogcontact en een gesloten houding zijn tekenen van onzekerheid. Sta rechtop, zit rechtop met je schouders naar achteren, maak oogcontact en lach.
  7. Zie feedback en kritiek als kansen om jezelf te verbeteren. ALLEEN jij beslist of je het ermee eens bent en of je er wat mee doet.  Als je het er niet mee eens bent, zeg dan tegen jezelf:  “Deze kritiek of feedback helpt mij niet, het zegt niets over wie ik als mens ben en waarvoor ik sta, ik ben als mens 100% OK zoals ik ben.”
  8. Doe leuke dingen. Goed voor jezelf zorgen, is erkennen dat JIJ belangrijk bent.
  9. Daag jouw negatieve gedachten uit. Is er bewijs voor dat deze gedachten echt kloppen? Nee? Zet er dan een gedachte voor in de plaats waarin jij gelooft en die je wel helpt.
  10. Neem complimenten van anderen aan. Sta er bewust bij stil en schrijf ze op in je speciale boekje. Vergeet niet om anderen ook een compliment te geven als zij iets goed doen. Wie goed doet, goed ontmoet.

Zoek je een stok achter de deur?

Als jij met de bovenstaande tips zelf uit de voeten kunt, ben je goed geholpen. Maar wat als dat niet het geval is? Je bent niet de enige die een steuntje in de rug kan gebruiken om je leven anders aan te pakken. Wil je hier eens een keer met mij over sparren? Dat kan tijdens een vrijblijvend kennismakingsgesprek. Ik nodig je uit om contact met mij op te nemen via 06 33868922.

 

 

Sluit Menu